top of page
privacyH_omslag.png

PRIVACY LAB / 2014

 Aan het eind van het derde jaar van mijn studie heb ik een project gevolgd dat Privacylab heette. Opdrachtgever Brenno de Winter gaf de opdracht om iets te bedenken om awareness voor de schending van privacy te creëren.

Mijn hoofdtaak in dit project was visual designer.

Dit project liep door vanuit het vorige kwartaal, waarin ik een ander project volgde. Mijn team was het enige 'nieuwe' team dat maar 1 kwartaal meedeed. We hebben een concept van een opgeheven team overgenomen. Het concept was een app die de andere apps op je mobiel scant en zo checkt of de apps de je gebruikt wel veilig zijn op gebied van privacy en in welke mate. Dit concept was nog niet goed uitgewerkt dus wij hebben hem verder uitgediept. Daarnaast hebben wij voor de app een compleet nieuw ontwerp ervoor gemaakt. Het oude ontwerp was simpelweg niet sterk. Om een kleine indruk te geven, dit waren de visuals die wij meekregen:

privacy1.png

Naar mijn mening zagen deze visuals er niet erg professioneel uit. Ze deden me denken aan wireframes waar snel wat kleuren aan toegevoegd waren. Het font is niet strak genoeg, er zit geen duidelijke stijl in en er is niet slim omgegaan met de beschikbare ruimte. Al met al ziet geeft het gewoon geen betrouwbare indruk. En een app die je privacy voor je gaat checken moet er natuurlijk wel betrouwbaar uitzien.

Toen ik begon met het nieuwe visuele ontwerp ben ik begonnen met inspiratie opdoen. De kleuren die de inbreuk op privacy bij mij opriepen waren duistere, donkere kleuren, gecombineerd met rood, de kleur van gevaar. Met dit in mijn achterhoofd ben ik op zoek gegaan naar allerhande visuals en heb van deze visuals een moodboard gemaakt. De beelden komen van Pinterest, een website die ik zeer regelmatig gebruik, voornamelijk als ik inspiratie nodig heb.

privacy2.png

Deze beelden heb ik voorgelegd aan mijn teamgenoten, om op deze manier te kunnen checken of we op hetzelfde niveau zaten. Mijn teamgenoten vonden het moodboard een goed uitgangspunt voor het ontwerp, dus het was tijd om verder te gaan.

Daarna ben ik aan de slag gegaan met de eerste visual. Samen met mijn team besloot ik dat de eerste visual een visual werd dat de hoofdfunctie van de app uitbeeldde, namelijk de scan. Voor deze scan heb ik de app Shazam als uitgangspunt genomen. Dit heb ik gecombineerd en hieronder is te zien welke stappen ik heb genomen om bij de uiteindelijke visual uit te komen. (Er zitten nog een paar stappen tussen, gezien de uiteindelijke visual nog een paar keer verbeterd is in verband met uitbreiding van het concept. Deze stappen heb ik weggelaten omdat ze verder niet veel toevoegen.)

Door de eerste visual te maken kreeg ik een uitgangspunt voor de rest van het onwerp, en ben ik dus aan de slag gegaan met het uitwerken van alle schermen. Hoewel mijn groepje eigenlijk altijd heel snel tevreden was met wat ik deed, ben ik zelf wel toch wel iemand die graag de limits opzoekt en dingen waar ik echt enthousiast over ben niet neer kan leggen zolang ik niet tevreden ben. Dat gebeurdde in dit process ook verschillende keren.

Hieronder is bijvoorbeeld te zien hoe ik het resultaatscherm aan het gepast. Het eerste scherm is de eerste versie, waar ik de apps aangeef in rondjes. De rondjes waren of wit (goede app) of rood (gevaarlijke app), en er zat geen 'midden' in. Ik ben dus na gaan kijken hoe ik dit eens kon doen en kwam uit op een spoor van voetstappen maken (footprints!) waarbij het achterste gedeelte een beetje vervaagd, dit staat dus voor de minder duidelijke voetstappen; de apps die het beste zijn op privacy gebied komen hier dus te staan. Het loopt vanaf daar op naar steeds duidelijkere voetstappen; de apps worden ook steeds minder goed in privacy. Zo zie je in 1 opslag hoe je apps geordend worden op gebied van privacy en welke het ‘gevaarlijkst’ zijn.

Ook kwam er in ons marketingplan naar voren dat het handig was om een doneerpagina te maken in de app. Ik wilde hier geen standaard doneer melding van maken, want dan weet je zeker dat mensen het gewoon wegklikken. Dus ik besloot er een grappige melding van te maken, zodat hij in ieder geval de aandacht zou trekken. (Derde scherm hierboven) Onze scan vergelijkt je in je score met een terrorist, deze terrorist komt ook naar boven in de doneermelding. Onderstaande visuals zijn een selectie van de uiteindelijke prototype. Het prototype heeft een van mijn teamgenoten in elkaar gezet en staat helaas niet meer online.

bottom of page